Vaháte nad tím, jestli ochutnat whisky Glenfiddich? Tato světově nejoceňovanější skotská je originální nejen díky neuvěřitelně pečlivé výrobě, ale také díky své historii a přístupu k řemeslu. Následujících šest zajímavostí vám alespoň trochu napoví o tom, jak unikátní značka Glenfiddich je.
1. Palírnu zvládlo postavit jen 22 rukou.
V létě 1886 se William Grant, otec sedmi synů a dvou dcer, rozhodl postavit vlastní palírnu. Jediný pár rukou, který si najal, byl profesionální kameník. Takovouto náročnou stavbou se ale William dostal o krok blíže k výrobě té nejlepší whisky v tamním údolí.
2. Jméno dali této whisky její pravidelní kolemjdoucí - jeleni.
Název Glenfiddich pochází z gaelštiny a doslovně se "fiddich" překládá jako jelen a "glen" jako údolí. Fiddich je také jméno říčky, která protéká nedaleko palírny. Volně tak můžeme tento název přeložit buďto jako "Údolí jelenů" nebo "Údolí říčky Fiddich".
3. Glenfiddich je dodnes rodinnou firmou.
Už je to více než 135 let, ale palírnu stále vedou příbuzní Williama Granta. Dnes je to již pátá generace, která si na tomto poutu zakládá a rozhodně nehrozí, že by svůj rodinný poklad kdokoli z nich prodal.
4. Přežila i krutou prohibici. Se ziskem!
V roce 1923, kdy byla prohibice v plném proudu, zůstalo ve Skotsku jenom šest funkčních palíren. Glenfiddich byl jednou z nich a díky skvělému šéfovi, vnukovi Williama Granta, se podařilo toto období nejenže přežit, ale dokonce během něj i zvýšit produkci.
5. Přímo v palírně mají i vlastní bednárnu.
V roce 1957 byla v Glenfiddichu slavnostně otevřena bednárna. Tím si zajistili přísun vlastních sudů té nejvyšší kvality. Dnes se sudy spíše odkupují od externích dodavatelů a tak se tato whisky může pyšnit tím, že je jednou z posledních palíren, kde zaměstnávají bednáře.
6. Glenfiddich je průkopníkem luxusního balení.
Typická trojhranná láhev této skotské se rychle stala symbolem luxusu a i dnes patří mezi nejoriginálněji tvarované sklo. Zajímavostí je, že toto netradiční balení vymyslel německý návrhář Hans Schleger. Možná vám toto jméno nic neříká, ale na svém kontě má například design ikonických londýnských značek pro autobusové zastávky a také propagandistické britské plakáty z druhé světové války. Později se v Glenfiddichu rozhodli lahve vkládat do dárkových tub a plechovek, čímž také udali celosvětový trend v balení nejen whisky.